tisdag 4 mars 2014

Anmäld till lydnadsklass III

Jahapp för ca två veckor sedan så anmälde jag mig och Minja till Lydnadsklass 3 i Piteå.
Ren fakta just då var att hon inte kunde vittringsapporteringen, vi hade inte ens börjat med dom och inget av de övriga momenten var färdiga samt vi har tränat väldigt lite lydnad senaste åren.
MEN anmälan till tävling ger mig alltid en extra spark i baken där jag kommer igång lite extra med träningen.

Så nu har vi verkligen legat i och tränat inför tävling! Vi tränar målmedvetet och strukturerat och jag älskar när denna sida kommer fram hos mig själv. Älskar att jobba fram framstegen med min hund och bara njuter av träningen tillsammans med min hund.

Det gäller verkligen att se till helheten när man jobbar på detaljer i alla momenten samtidigt. Ena dagen glöms ena momentet bort medans ett annat moment fungerar klockrent och dagen efter är det helt tvärtom. Men det gäller att inte drabbas av stress utan låta tiden göra sitt för till slut sitter alla poletter samtidigt.

Minja är en underbar hund att träna. Jag vet inte om vi kommer hinna få alla moment helt säkra till 16/3 men vi jobbar vårat bästa! :) Kommer även anmäla oss till en tävling i april.

Det som jag varit mest fascinerad över under denna korta tid är inlärningen av vittringsapporteringen. Har aldrig tagit tag i den på riktigt och hon är en apporteringsglad hund som gärna vill apportera allt. Men läste om en suverän metod att lära in vittringsapporteringen och efter en dag förstod hon vad jag vill och sen dess så har det varit väldigt få gånger hon plockat fel pinne. Ska skriva mer om inlärningen av detta i ett annat inlägg.

Just nu känns det momentet jättebra och vi ska börja arbeta på finliret, så hon söker i rätt mönster och att hon springer ut och in men ändå metodiskt och lugnt letar pinnen! :)

Här är en film från vittringsapporteringen idag. Hon gör en liten lov innan hon börjar leta men när hon väl kommer till pinnarna så är hon noggrann och det är ingen tvekan om när hon hittar rätt pinne. Man blir som glad i matte-hjärtat!

De två bilderna är fotade av Anna-Sara

Inga kommentarer: