lördag 15 februari 2014

Jaktträning mitt i vintern

Känns så roligt när Extra nu blivit lite större och det går att träna lite mer med henne "på riktigt" och jag är så glad att jag jobbat med viktiga grunder tidigt för då flyter allt annat på så himla bra. Och trots att jag känner att jag inte tränat speciellt mycket så känns det som att hon kan otroligt mycket och hon är så himla lättlärd och samarbetsvillig. Som jag skrivit tidigare så är hon en hund med MYCKET självständighet och påhittighet/nyfikenhet vilket gör att hon gärna utforskar världen själv stort, vitt och brett och gärna över, under och in i allt ;) Tänkte från början att jag kommer få det kämpigt, MEN jag tycker allt går väldigt lätt just eftersom hon är så samarbetsvillig och tycker det är så roligt att hitta på något med sin matte. Hon är en hund med stort fokus och bra minne.

I jaktträningen senaste dagarna har vi arbetat med raka linjer och låååånga linjer. Skoterspåren nu under vintern är ju perfekt till det. I Kirunas kuperade landskap med risbuskar överallt så kan vi sällan träna så långa avstånd under barmarksperioden utan en massa svårigheter efter vägen eftersom det finns väldigt få ängar här uppe, så då tycker jag det är utmärkt att utnyttja vinterns platta mark till detta! :) På promenader där jag tänkt träna kan jag ta med mig några dummies som jag smyger ner efter vägen utan att hundarna ser och så fortsätter jag gå. Efter ett tag vänder jag mig om och så skickar jag någon av hundarna på den. Jag försöker tänka på att berömma hundens fokusering och sug åt  rätt håll när jag pekar så jag verkligen visar åt hunden att hunden gör rätt när jag pekar och enbart när jag känner att hunden har sug så skickar jag hunden på en rak linje. När hunden sprungit en bit så är det bra i början om hunden ser dummien efter en bit. Ju duktigare hunden blir desto längre förlänger jag avstånden och synligheten på dummien efter vägen. Jag vill att hunden ska bli duktig på att gå rakt på mitt tecken och förstå att det är just som det handlar om och inte bara gå på ett synintryck. Första gångerna kan jag visa hunden att jag släpper ned en dummie och sen fortsätta gå men ganska snabbt börjar jag smyga ner en när hundarna inte ser för att retningen inte ska bli så stor. Skoterspåret i sig är ju en tydlig hjälp för hunden att springa rakt och lär dom sig detta går det rätt snabbt att förlänga avstånd väldigt fort och du tränar din hund på att kunna springa rakt och långt tills belöningen (dummien) kommer.



 
 
Här nedan kan ni se två filmer där jag tränar linjetag som skoterspår som hon inte sett läggas ut.
Supernöjd själv med hennes arbete.
 
Sedan så kör vi  även en del stoppsignalträning och där är hon GRYM! :) Hon har en hög förväntan på att det händer något kul på signalen så hennes rumpa åker ner som en magnet i backen. Vi har mest kört detta på promenader där hon springer fritt och jag har kunnat utöka att hon springer omkring både med dom andra hundarna och även på riktigt långa avstånd (ca 70-80 meter från mig) och då hon är upptagen med annat. Igår började jag träna lite med stoppsignal när hon springer mot mig från en inkallning. Första gångerna jag körde hade hon några meters stoppsträcka men när jag bytte från godisbelöning till att kasta en dummie över hennes huvud efter hon stannat så fattade hon på en gång. Här ska vi utöka att träna på längre avstånd samt sen att tidigt träna signaltålighet - att kunna stanna flera gånger på signal innan belöning (tex inkallning - stopp - inkallning -stopp - belöning). Och när jag börjat med de övriga tecknena (bakåtut, vänster, höger) så ska jag börja lägga ihop stoppsignal med detta. Finns så mycket roligt att lära! :)
 
Här är en film på stopp-signal efter inkallning. Lite slarv med dummien på invägen för att dummien blev så snöig/isig.
 
24/2 så startar jag  GRUNDKURS I JAKT FÖR RETRIEVER.
Så har du en unghund eller är du eller din hund nybörjare eller känner du att du vill börja om med grunderna så är detta kursen för dig. Skynda dig att anmäla dig till en rolig kurs där vi arbetar ordentligt igenom bra grunder för din hund för att den senare träningen ska bli så enkel som möjligt och du ska få ut så mkt roligt som möjligt från din apportör :)
 

Inga kommentarer: