tisdag 4 mars 2014

Inlärning av vittringsapportering

Hittade en metod på internet som passade mig perfekt till inlärning av vittringspporteringen och är så fascinerad över hur snabbt Minja lärde sig på detta sätt och att hon så gått som alltid väljer rätt pinne nästan redan från början! :)

Det här har fungerat KLOCKRENT för mig och redan första dagen så förstod hon vad vi höll på med och jag kan räkna på en hand efter det av alla gånger som hon råkat ta fel pinne, händer inte ofta utan hon är bombsäker på vilken pinne det gäller.

Jag har inte hållit på frysa ner eller koka pinnarna emellan utan Minja ska tänka att hon ska välja den pinne som luktar mest av mig. Det vi har kvar att träna på nu är dels sökmönstret så  hon alltid söker från en sida till en annan och att hon blir 100% säker i momentet trots olika störningar och att hon kan springa med full fart ut och in och ändå slå på näsan och välja rätt pinne, växla mellan hög och låg aktivitet alltså.

SÅ HÄR GJORDE JAG:
1. La en vittringspinne i en låda med ved/träpinnar som hon fick leta i, för varje gång hon hämtade klickade jag och slängde iväg en godis som hon fick äta på annat håll och så la jag i vittringspinnen på nytt i lådan med vedpinnarna på ett nytt ställe i lådan. Tänk på att bara vittringspinnen ska ha din vittring, inte vedklabbarna, dom får du ta i med tex en plastpåse över handen. När hunden söker i lådan så lär sig hunden alltså koppla på näsan.
 

2. Sen började jag lägga på ovittrade pinnar runt vedlådan i en cirkel, men hon skulle fortfarande söka i vedlådan efter "rätt" pinne som jag hållit i. Här är det enkelt att hunden vill välja de synliga pinnarna men plockar hon fel pinne från golvet här istället så plockar jag bara bort den och ber henne leta, du kan ta emot den med en plastpåse eller handske om du inte vill att den ska få vittring på sig men tänk på att ta emot den från hunden så att du inte skapar osäkerhet och att hunden inte vill komma in med pinnar till dig. Ta den alltså bara och lägg undan den och be henne fortsätta leta.

 
3. Börja varva mellan att den vittrade pinnen ibland ligger i ringen på golvet med de övriga pinnarna och ibland i vedlådan. Tänk på att köra detta ett tag, alltså varva att den både ligger på golvet och att den ligger i lådan eftersom hunden använder näsan ordentligt när den letar i lådan. Nu har jag inte den perfekta vedlådan där det var så lätt att variera hur jag la vittringspinnen så hon fick leta ordentligt men detta räckte gott för Minja iaf.



4. Börja lägg pinnarna på rad till vänster och till höger om vedlådan. Film när jag tränar på detta redan andra dagen och då har vi bara kört några korta pass. Fortsätt även här varva med att pinnen ibland ligger i lådan och ibland på golvet bland de ovittrade pinnarna.


5. Testa med lådan bakom pinnhögen och utan vedlådan


6. Testa utomhus. Vi testade utomhus redan efter ungefär 3 dagar och då stormade det ute men det var absolut inga problem utan hon plockade rätt pinne direkt. Första repetitionen så använda jag lådan även utomhus för att sedan lägga på backen och nu kör jag alltid helt utan vedlådan. Börja nu även jobba för att få momentet tävlingsmässigt - att du kan vända dig om när hon ser någon lägga ut, att ni står 10 meter från pinnarna, att hon kommer och sätter sig fot med pinnen innan du tar den. På filmen är det prick en vecka sedan som hon började med vittringsapporteringen.

 

 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer: