onsdag 16 april 2014

Dag 2 - Presentera min hund

... och mina hundar får det ju bli här då eftersom jag har två. 

För närvarande har jag ju bara två hundar, varav endast en tävlingshund. Känns tomt och trist så förhoppningsvis ska jag hitta mig en till passande retriever ;) Extra och Nera är nummer 3 och 4 i ordningen av mina helt egna hundar som jag haft helt själv. (

EXTRA - "Kiss me Ashes of St.Helens"

Denna Flatcoated Retriever tös börjar närma sig 10 månader och henne har jag hämtat ända från Tyskland. Var meningen att jag skulle ha en valp efter min Minja och Extras pappa Jasper men eftersom valpen dog så hade jag en plan B - jag hade tingat en valp i Tyskland efter Jasper. En hund som har exakt de jaktliga egenskaper jag vill att en flatt ska ha =) Dessutom hade Extras mor en del svenska linjer som även Minja hade bakom sig. Glad är jag över att jag fick möjlighet att hämta hem denna underbara lilla hund.

Extra är en liten flatt-fröken i storlek och hon är en snabb, kvick och väldigt självständig individ. Ingen av mina tidigare flattar har varit så här självständig, ibland undrar jag om det inte är lite vorsteh i henne ;)  Men som tur är älskar hon verkligen träning också så hon samarbetar väl! Hon har ett stort fokus vilket jag gillar hos flattar. Jag vill hellre ha en fokuserad flatt än en yrslig.

"Ex" som jag ibland kallar henne har en stor nyfikenhet och är gärna uppe på höga saker eller under hus och letar roliga saker. Hon är en riktigt clown som ger allt när hon springer och jag vet inte hur många gånger jag varit órolig för att hon ska bryta nacken efter alla volter hon gjort i diken och snöhögar. Det var en riktigt pers att hålla henne lugn när hon som 13 veckors valp bröt en tå. En dag stod hon och balanserade på soffkanten och skulle hoppa ner på baksidan, jag ropade ängsligt på henne och då dundrade hon istället flygandes över soffbordet till mig :D Ja det är ungefär så hon är!

Ser verkligen fram emot vad denna tjej har att erbjuda. Har höga mål framförallt inom jakten, spårandet, lydnaden och brukset! Och hittills så tror jag hon kommer att ha mkt att erbjuda som passar mig =)



NERA - "Härkilas Nera II"

Nera, 3 år, är min och husses älghund och hon är en hund som gärna vill krypa in under skinnet på en. Hon älskar att bli klappad och har man väl strykt över hennes päls en gång så försöker hon ihärdigt få mer gos genom att sätta sina tunga tassar på en :D Hon älskar att vara nära och ligger gärna på rygg i ens famn.

Inomhus är Nera väldigt lugn och harmonisk med ute är det fullt ös. Näsan vädrar ständigt efter vilt, men hon är också väldigt duktig på att vara lös på promenader och kommer som ett skott när man visslar... om hon inte fått nyss på ett vilt ;)

Nera är en jämte med en otroligt trevlig mentalitet, snäll mot allt och alla och lätt att ha med var man än är. Hon är en utmärkt jakthund som husse fått skjuta flera älgar för och hon är en väldigt vacker hund att se på.

Med Nera är tanken att jag framöver ska prova mig på en start i lydnaden =)

1 kommentar:

Anna-Sara sa...

Kul och läsa om dina fina ❤