tisdag 22 april 2014

Premiärlydnadsträning på barmark

Älskar verkligen våren och snön och få vara ute med skoter... förutom när det kommer till hundträningen. Vi är så begränsade här i norr och det känns så trist att träningssäsongen på barmark är så kort. Men, nu börjar det äntligen tina upp barmarkfläckar så man kan träna på GRÄS! I skogen är det ännu massa snö, men snart snart så kommer det börja gå att lägga korta spår där och att börja träna lite jakt.

Planen på brukshundklubben har blivit plogad för ett tag sedan så där har det blivit upptinat så det var hur fint gräs som helst att träna på, så där premiärtränade vi igår på gräs!

Under påskledigheten har jag lagt fokus på Extras fotgående inom lydnaden då hon gärna som jag skrivit om tidigare skuttar hela tiden samt trott att hon ska göra rörelser med huvudet när hon går och inte riktigt förstått att hon ska kolla rakt upp. Trots att hon varit grymt trött efter att ha varit ute hela dagarna, med massvis med folk och hundar, skoteråkande osv så har vi tränat på med korta pass på altanen då och då och jag har sakta känt att hon börjat få en förståelse för att inte hoppa och att bara kolla rakt upp på mig. Dock har jag känt att hon inte kunnat hålla fokus många steg i fotgåendet men att det klart blivit bättre. Har försökt sluta när hon legat på topp och verkligen bara kört korta pass.

Och så kör jag första dagen på lunchen när vi kommit hem till Kiruna och hon fått ligga och vila halva dagen medan jag varit på jobbet - och vilken skillnad jag märker att det blivit när vi kör hemma inomhus jämfört mot en vecka sedan. Hon kan gå rätt lång bit med full kontakt och tassarna på backen. Jag vill gärna ha de lite trippande stegen i fotgåendet som hon gör för det ser så snyggt ut för attityden men hon får inte lyfta med hela överkroppen. Så träningen på altanen i stugan trots att hon varit jättetrött har verkligen gett resultat.

Igår bestämde jag och Cari oss för att träna lite tillsammans på bruksis plan och min tanke var att det kommer vara svårt eftersom det är första gången på gräs så det blir massa dofter och tänkte att vi kommer få backa mkt. I början så var hon lite nosig men sen gick det hur fint som helst. Jag hade ett LYCKORUS i hela kroppen av att träna och Extra var så GRYMT DUKTIG! Superfin kontakt, väldigt tight position, jättefin bakdelskontroll. Hon ville helt plötsligt komma lite långt fram i fotgåendet och träna litegrann men det fixar vi snabbt känns det som :)

Vi ska öva vidare på inom fotgående:
- Halter; sätta sig direkt jag stannar, detta har vi inte tränat så mkt på.
- Fotgående med kontakt, fin position och bra attityd längre och längre sträckor mellan belöning
- Tempoväxlingar
- Vänster och högersvängar

Övrigt som vi ska börja/fortsätta jobba med inom lydnaden:
- Inkallning; Kunna komma utgångsställning från längre och längre håll till rätt position samt komma i full fart på inkallningssignal
- Apportering; kunna hålla apport som i lydnadsklass 1
- Hopp över hinder: Börja testa på lite hopp
- Läggande under gång: Just nu kör vi backandes och hon har väldigt fina snabba lägganden så arbetar på kommando här och ska sen så småningom börja blanda in det i fotgåendet när vi har fått ett uthålligare fotgående
- Platsliggning: Första "riktiga" platsliggningen någonsin igår. Jätteduktiga på att ligga kvar lugnt och still men behöver fortsätta träna på det samt att hon ska kunna lägga sig på kommando från utgångsställning samt kunna ligga kvar när jag kommer tillbaka vid sidan.
- Börja jobba med tandvisning
- Börja jobba med ställande under gång (tror dock jag avvaktar ett litet tag med hopp-stå eftersom jag precis håller på att arbeta bort hennes hoppande i fotgåendet).

Mot sommaren är planen att prova starta henne i Lydnadsklass 1 :)
Och viltspår.
Och till sensommaren Flatmästerskapet.
Och till hösten förhoppningsvis jaktprov.

Här är ett filmklipp för fotgående-träningen inomhus från igår:


 
Och en massa bilder från träningen :D Tack Cari för att du fotade! :)
Klicka på bilderna för att de ska bli större och att du ska kunna kolla alla genom att scrolla vidare.











 
 
Efter träningen fick Extra och Turbo busa litegrann:
 






 

Inga kommentarer: