tisdag 30 december 2014

Mål 2015

Det nya året närmar sig och nya mål planeras. Det är roligt att tänka och planera vad man vill uppnå eftersom det i alla fall för mig blir en extra sporre att faktiskt träna inför detta. Sen kan man, precis som jag tog upp i förra inlägget, aldrig veta vad som händer och inget går att ta för givet. Men det får man ta där och då i så fall.


 
 
Mål för Extra:

Jaktprov: Målet här är givetvis 1:a pris i Öppenklass på B-prov och gärna två stycken ;) Sen så är hon ju väldigt ung, till nästa provsäsong så fyller hon precis två år, så jag kommer även skynda långsamt eftersom hon har väldigt mycket jaktlust och det är viktigt att tänka på att inte gå för fort fram och bygga på för mycket stress. Men om allt känns bra så kommer vi absolut att starta och ha detta som mål.
Viltspår: Målet här är ett viltspårschampionat, men eftersom det inte är så lätt att få till spårstarter så får vi se hur långt vi hamnar i det. Hursomhelst så vill vi absolut iaf få till en start i öppenklass och gärna fler. Extra är en väldigt super-spår-noga hund, nästan så att jag kan tycka att hon är lite för noga ibland ;) Under 2015 så kommer Extra förmodligen också hänga med som eftersökshund på älgjakten också.
Lydnad: LP1 fick vi hem under hösten, nu till 2015 så är nog målet inga fler LP utan vi kommer mest troligt att satsa på ett 1:a pris i varje klass för att snabbt ta oss upp mot de högre klasserna. Vi har långt att åka på lydnadstävlingar, oftast ca 30 mil enkel väg och det går åt många långa resor för att samla ihop till LP. Helt annat om man skulle få till flera tävlingar på samma helg, isf är läget annorlunda. Men målet hursomhelst inom lydnaden är 1:a pris minst i Lydnadsklass 2 och helst även Lydnadsklass 3.
Bruks: Brukset hann vi inte alls test på under 2014 så det är ett givet mål till 2015 och med inriktning på spår. Jag skulle helst vilja starta i både apell och lägre. Och för att det ska vara möjligt så behöver även nästa sak vara ett mål ---->
MH: Dels för att kunna starta brukset men också till stor del för att det är så himla intressant att se hur sin hund beter sig i olika situationer. Svårt att komma med på MH i norr men vi ska söka med ljus och lykta även om det skulle innebära att vi måste ta oss söderut.
Övrigt: Om allt fortsätter utvecklas lika positivt med Extra och om jag fortsätter vara lika kanon-nöjd med henne som jag är nu och att hälsan givetvis får fortsätta vara frisk så planeras en valpkull på Extra till vintern 2015. Sedan så vi fortsätta ha riktigt roligt när vi tränar, vi ska fortsätta arbeta vidare mycket med grunder, ska försöka att träna mer roliga tricks bara för att det är så skoj, vi ska försöka få till en massa roliga träningar, träningshelger och tränings- och tävlingsresor. Om tillfälle dykter upp så kanske vi även testar på att testa någon rally-lydnadstävling :) Och så behöver vi ta oss på någon utställning också!


Mål för Nera:

Två ettor till för ett jaktprovschampionat! :) Och mer roliga timmar i älgskogen.


Mål för Jaga:

Att hon får vara frisk så man kan planera för en spännande injagning i älgskogen med henne.


Mål för mig själv:

är att träna mig själv mer fysiskt; mer styrketräning, mer motionsträning i form av många och långa promenader i skogen, springturer, skidåkning osv. Givetvis så är hundarna delaktiga så mycket som möjligt. Jag vill utveckla mig själv som hundtränare och som hundinstruktör och det gör jag genom att hela tiden aktivt träna själv och att hämta in nya kunskaper hela tiden. Ett till viktigt mål för mig själv är att planera min tid bättre för att få en bra balans mellan jobb, hundkurser, hundträning, familj och övriga saker i livet.

Ett viktigt mål är även att ha lika roligt i hundträningen och på alla tävlingar vi åkt som under 2014. Vi har varit ett galet roligt kompis-gäng som gjort flera roliga tränings- och tävlingsresor under året och jag hoppas på massor av fler roliga resor under 2015 och att ännu fler vill haka på dessa roliga minnesvärda resor.

Något som jag också uppskattar är att ha en sambo som också är minst lika hund-tokig som en själv. Ser fram emot även alla våra timmar i skog, samt med träning och resor med hund.

Ser verkligen fram emot ett roligt 2015!
 

Inga kommentarer: