måndag 16 juli 2012

Lektion 1 - Fotgående

Fotgående är alltså första temat på Tävlingslydnadskursen online hos Klickerklok som jag går. Jag valde att skicka in en film på en filmsnutt av mitt och Minjas fotgående och få tips utifrån det.

Det som jag själv tycker att jag behöver hjälp med är:
- Hon tappar lätt engagemang/attityd i fotgåendet
- Hon tittar ofta åt min högerhand och inte rakt upp mot mitt huvud, försöker belöna när hon tittar uppåt. Belönar jag iställer från vänster hand flyter hon istället ut väldigt lätt.
- Hon svävar lätt ut från mig, speciellt vid längre sträckor

När jag väl skulle filma detta kändes Minja väldigt loj och trött, inte alls sig själv :( Detta var dagen efter jag skrev att hon även under jaktträningen inte var sig lik. Vet inte om det är intensiv jaktträning, värmen, lite skendräktighet? eller nå annat som spökar. Även Nera har varit loj här hemma och matvägrat 4 mornar förra veckan.

Nåväl denna film skickade jag in och det ser iaf bättre ut än det kändes ;) Tack Cari för att du ställde upp och filmade :)

I korta drag svarade Thomas från Klickerklok att helheten ser trevlig ut.
- Jag ska testa att belöna Minja genom att ta godis från högerhanden med vänsterhanden bakom ryggen och belöna henne i position för att hon inte ska ha fokus på högerhanden och istället få blicken uppåt - Träna på vänstersvängar och vändningar till vänster och överträna detta genom att göra piruetter til vänster. Först på stället sen under marsch. - Träna stegförflyttningar åt höger eftersom hon vill sväva ut en del. Även göra detta under fotgåendet. - Träna djupare ingångar för att hon inte ska backa in i fotposition. - Inte gå så långt fram i fotpositionen  Det var i korta drag det jag ska jobba med! Måste säga att jag är så nöjd med deras tänk och hjälp och det ger mig verkligen inspiration att träna. Nästa inlägg kommer att handla om hur jag ska träna djupare ingångar :)

4 kommentarer:

Margareta Kauppi sa...

Så kul att få gå kurs med dig:)
- och du vet ju: "kunskap växer ju mer man delar med sig"

Pia Niva sa...

:) Ja eller hur Margareta, och ju mer man lär sig desto mer inser man att det finns att lära ;)

Emma Pettersson (hund inredning & vardag) sa...

Så kul att se! Även att läsa, när jag blir stor ska jag bli som er ^^

Pia Niva sa...

Tack så mycket Emma, vad glad jag blir! :) Tycker ni är jätteduktiga! Häng jättegärna med å träna nångång :)