söndag 24 april 2011

Jakträning - premiär för i år :)


ÄNTLIGEN är vi igång lite smått! Snön har inte försvunnit än men nu börjar det finnas kala fläckar och det är tokfint vårväder så snabbt kommer det att tina upp.

Även lydnadsträningen är igång. Känns riktigt skoj och har en massa roliga mål för i år med hundträning och hundtävling för alla hundarna i hemmet.

I förrgår inleddes alltså jaktträningen. När man haft ett långt uppehåll står allt ofta lite still när man ska köra igång (för mig iaf). Vad ska man börja med lixom? Känns som man inte kommer ihåg nåt ;) Men som tur är, så fort man är igång så kommer ju alla roliga övningar tillbaka i huvudet. Att träna hund är verkligen en LYCKA!!!

Började iaf med att lägga upp två måålområden som hunden fick hämta ifrån och därefter bygde ja på med markeringar från apportkastaren som gav lite störning till målområdena. Minja var som en kanon, tror hon tycker det är toppen att det är igång igen.

Sen så har vi kört lite markeringar med apportkastaren. Fick den i januari av min gubbe i födelsedagspresent - måste vara den bästa present ja fått ever!! :-D

Idag så ska jag köra lite träning igen. Nu tänkte vi inrikta oss på att träna lite tecken. Får börja på en lite lagom lättare nivå och se vad som komms ihåg och utifrån det bygga på lite störningar.

Eftersom det blivit bart efter vägarna så har vi även hunnit med en cykeltur. Ska försöka komma ut rätt ofta med cykel för att konditionsträna hundarna (och mig själv).

Måste nog dra ihop lite gemensamma jaktträningar i Kiruna nu så vi blir ett litet gäng som tränar.

Det var allt från mig för denna gång!

Inga kommentarer: