onsdag 14 september 2011

Kursverksamhet

Sen jag startade mitt eget företag så har det hållts flera kurser och även enskild träning.

Började med att hålla en tävlingslydnadskurs där det fanns ett stort intresse. Många hade tidigare gått min grundfärdighetskurs och hade bra baskunskaper vilket alltid är roligare och det går ofta lättare att sätta ihop till färdiga moment. Trevliga och ambitiösa deltagare på denna kurs och jag hoppas verkligen jag får se hela gänget på tävlingsplanen här framöver ;)

Efter det for jag och Cari och höll en Klickerkurs i Jokkmokk. Eftersom det var många deltagare delade vi upp gruppen i två delar. I min grupp fokuserade vi i den praktiska träningen mycket på grundfärdigheter. Riktigt roligt att åka iväg med en likasinnad och hålla kurs och alltid lika trevligt att komma till Jokkmokk. Mycket rolig kurs och förhoppningsvis får vi träffa många av dom vid någon uppföljning.

Efter det har jag hållt en kortkurs (två träffar) i vardagslydnad för jakthundar. Fyra av ägarna hade gråhundar och en hade stövare. Måste säga att det var en SÅ rolig kurs och det var så härligt att se deltagarnas positiva syn på snabba resultat med positiva metoder. Hände mycket med hundarna (och ägarna) under denna korta tid. Man skulle önska att ännu mer ägare till jakthundar skulle gå kurs för kontakt och samarbete med sin hund är guld värt.

Sedan var det dags för en valpkurs. Valptiden är verkligen en viktig tid av hundens liv. Hade en grupp deltagare där det märktes att de la ner mycket tid även utanför kurstimmarna och hundarna utvecklades mycket. Flera av kursdeltagarna kommer jag se på kommande kurs.

Kommande kurser som kommer att hållas under närmsta tiden är alltså:

Klickerkurs med inriktigt mot grundfärdigheter - för nybörjare
Klickerkurs med inriktigt mot grundfärdigheter - fortsättningskurs

Sen har jag en pågående kurs just nu också - Jaktkurs för retriever (nybörjare). Jätteroligt att hålla denna kurs och så roligt att få igång fler inom jaktträningen. Många duktiga hundar och ägare :)

För mer information, kika på hemsidan www.mincados.se

Det är enormt utvecklande att hålla kurs och att försöka se varje enskilt ekipage där dom är och vad just dom behöver hjälp med. Oavsett vilken nivå man är på och vilken hund man har så är det viktigt att man får den hjälp och utveckling man vill ha.

Inga kommentarer: