tisdag 1 november 2011

Fyra tassar i lådan


Idag körde vi ett pass igen med 4 tassar i lådan och hon fixade flera gånger att komma i med alla tassar i lådan (överlycklig matte)! :)

Det jag alltså börjar med är att ha en ganska stor låda så att hunden relativt lätt får plats i den. Först belönar jag minsta intresse för lådan, nosa i den, trampa med tassen på den/i den. Sen så shejpar jag fram tass för tass in i lådan. Först belöning för en tass=belöning, sen två tassar=belöning, sen tre tassar=belöning och till slut belöning när alla fyra tassar är i lådan.

När hunden kan detta så vill jag att den ska ha "flyt" i att hoppa in i lådan och kunna få belöning utanför lådan och snabbt kliva i med alla fyra tassar i lådan igen.

Sen är tanken att jag successivt ska byta ut lådan så det blir mindre och mindre lådor och till slut ska hunden kunna stå i en liten skål med tassarna.

Superbra kroppskontroll-träning! Speciellt för att få hunden att förstå att den har en rumpa och bakben också :)

....................................................................

Resten av kurshelgen i Jokkmokk gick också bra. Håller med Cari att det är så förstärkande att hålla kurs. Så många glada, positiva, nyfikna, träningsglada deltagare och hundar som det går bra för och man blir så glad av att se alla framsteg och lyckliga hundägare. Klickerträning är en underbar träningsmetod! Längtar redan till vi ska till Jokkmokk igen, för det är ALLTID lika trevligt där. En mycket bra klubb!

Jag och Cari har redan smitt nya planer. 9-11 December kommer vi att hålla en klickerkurs i Gällivare!! Mer information kommer så håll utkik ni om är därifrån eller kan tänka sig att åka dit för en helgkurs.

Några bilder från helgen i Jokkmokk:






Inga kommentarer: