lördag 5 november 2011

Puppy-yoga till FILMER

Fyller på FILM-fliken och passar på att presentera filmen här också.
Är en gammal film från förra året när jag gick CANIS KlickerTränarkurs och vi skulle välja ut några tricks som hundarna skulle göra.

Ett av tricksen jag valde var PUPPY-YOGA. Det innebär att hunden ska hoppa upp med framtassarna på min arm och sedan sätta huvudet mellan sina framben och under min arm. En liten konstig ovanlig rörelse för hunden men roligt när det är lite trixigt :)

Jag började alltså med att lägga fram min arm framför hunden och Minja shejpades (fick komma på själv) att hoppa upp med framtassarna på armen. Ett hett tips när man tränar dett tricks om man har en stor hund är att ha långärmad tröja på sig, mina armar var inte så fina när vi började träna detta pga av sommarkläder ;)

När hunden kan stå med med framtassarna mot min arm börjar shejpandet mot att hunden ska lägga huvudet mellan sina framben och under min arm. Här hjälpte det jättemycket när ja tänkte belöningsplacering och belönade minsta tendens att titta åt det hållet så kom belöningen mellan framtassarna underifrån.

Vi behöver fortfarande slipa på detta trixet för Minja behöver med stadga i tassarna eftersom hon ofta glider ner från armen så detta ska vi träna lite på eftersom hon i övrigt är duktig på att göra trixet :)

Supergulligt är det iaf!

Har inte ännu heller nåt kommando på det. Någon som har något tips på vad jag ska döpa det till? :)




Senare idag kommer film på Grundfärdigheten utgångsställning.

Inga kommentarer: