onsdag 4 september 2013

Kiss me Ashes of St. Helens - "Extra"

I söndags kom jag hem med mitt nytillskott "Extra" från Ashes of St. Helens i Tyskland!
Hon är en underbart söt och busig valp med massvis av energi. Som de flesta av er säkert vet så dog Minjas valp i magen (ska skriva mer om det i ett annat inlägg) och har hela tiden haft en reservplan och Claudia har hållt en valp åt mig ifall allt inte skulle gå vägen.

Extra är efter Jasper Umbra Fida som jag parade Minja med. Blev totalt förälskad i denna härliga arbetshund. Han har ett otroligt tryck och massa fart och explosivitet i sitt arbete, precis som jag vill att en flatt ska ha. Då jag visste att han även parats med en tik i Tyskland med väldigt intressanta arbetslinjer så beslutade jag mig för att ta kontakt med dom. Mor till kullen heter Escorial Ashes of St.Helens (Cori).

Extra var en av fyra tjejer i en kull på 11 valpar. Hon och två av de andra tjejerna i kullen är de i kullen som haft mest energi av alla valparna så jag tror att jag har något att "bita i" ;) Och det är precis det jag vill ha. När jag valde denna tjej från kullen så valde jag henne för att hon var väldigt framåt, hade ett stort viltintresse och för att hon är en social tjej. Gillade även hennes vattenpassion redan som 7 veckors valp, underbart att se henne simma första gången. Nu gäller det att förvalta hennes egenskaper på allra bästa sätt :)

Under resan till Tyskland så stannade jag för en helg och hann med att vara på en spännande vildsvinsjakt (fick tyvärr inte skjuta någon) men vildsvinen var oss väldigt nära inpå men kom inte ut så vi såg att skjuta.

Var även med på ett tyskt jaktprov - BLP. Intressant att se likheterna och skillnaderna på ett svenskt och ett tyskt jaktprov.

Nu ska jag inte bli så långrandig mer men i och med den nya vovven i flocken så kan jag nästan garantera att jag kommer att blogga flitigare :) Åker dessutom iväg på älgjakt i två veckor - ska bli riktigt roligt att jaga igen!

Mer bilder på: https://www.facebook.com/pia.fors.3/media_set?set=a.10151593210970108.1073741828.716105107&type=1&notif_t=like







 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Lycka till med det nya underverket! Hon ser helmysig ut!

Kram

/Agge

Margareta Kauppi sa...

Så roligt med valp!
Lycka till och jag antar att hon redan är inklickad ;)

Pia Niva sa...

Tack Agneta, hon är supergo, mellan varven när hon inte bits ;)

Ja Margareta det är så roligt att äntligen ha en till retriever. Nu är hon ordentligt inklickad ja och massa träning lär det bli ;)