lördag 6 september 2014

Första vattendirigeringsträningen

Tänkte försöka ge mig på att faktiskt försöka börja blogga lite mer igen! Händer en massa i hundträningen så kul att dela med sig av tankarna och att sen kunna gå tillbaka och läsa själv.

I veckan så fick Extra prova på sin första vattendirigering någonsin. Nina fick gå runt en sjö och så fick Extra se när hon la ut en dummie på andra sidan sjön. Därefter vände jag mig om med Extra och gick bakåt i skogen och Nina kom bort från andra sidan sjön. Då hade det gått kanske 7-8 min eller mer sedan hon sett den läggas ut.

Går till samma punkt vi stod på då där hon fick se retningen och inser att jag nog lagt upp det rätt svårt för en unghund då sjön rakt över är kanske 60-70meter. Men tänker att jag testar eftersom hon är en hund med bra minne och stort fokus. När jag visar ut-tecknet ser jag även då att hon är fullt fokuserad . Så skickar henne och hon springer rakt ut utan minsta tvekan i strandkanten, och dessutom så gör hon ett jättesprång ut i sjön och simmar rakt över utan någon tvekan överhuvudtaget!

Jag är så imponerad över denna lilla arbetsmaskin! Har fått exakt det jag ville ha och lite till! Så otroligt roligt att träna en hund med denna motor.

När hon väl kom till andra sidan så låg dummien uppe på land. Hon fick lust att springa runt så fick jobba en del med att hon faktiskt skulle välja vattenvägen vilket hon tillslut gjorde och det kändes bra!!! Det absolut snyggaste när hunden har gjort ett vattenjobb är när hunden  tar vatten vägen tillbaka. Brukar bara noga med detta redan från att hunden är ung. Viktigt är även att försöka lägga upp övningarna så att sannolikheten ökar att hunden tar vattenvägen.


Hade en riktigt lyckoruskänsla efter den kvällens träningen! Dels för att jag tycker att hon är så härlig och lättlärd, och snabb och dels när man känner att ett träningspass verkligen lär hunden så mkt på en och samma gång.

Före detta hade vi haft jaktkurs där även Extra är med på en del övningar. Just nu ligger stort fokus på  stoppsignal och teckenträning.

Kika gärna på filmen som är en del av detta träningspass. :)

Inga kommentarer: