lördag 16 juni 2012

VILTSPÅRSCHAMPION


JIPPIE!!!!!!! Vilket underbart spår Minja gjorde idag på viltspårsprovet i Kiruna. Hon gick KLOCKRENT!!!!!! Idag hade vi alltså vår sista 1:a kvar att plocka i öppenklass för att få Svenska Viltspårschampionatet. Såklart var jag himla spänd över att få det. Man vill så mycket när det är så nära.


Enligt nya reglerna så får man inte längre veta var spåret startar utan man blir anvisad att söka upp spåret i en ruta på 25*25 meter. Minja gick in i spårrutan och finner start nästan på en gång och tar efter det upp spåret direkt. Och sen går hon, spikrakt på spår HELA TIDEN. Hon följde spåret i spårkärnan konstant och det var en fröjd att föra henne. Kände mig helt lycklig i linan för det var ingen tvekan att hon hade full koll på var spåret gick och visste precis var hon skulle. Alla vinklar och till och med återgången gick hon precis rätt i, helt otroligt duktig!!!

Domare var Stig Eliasson och hans kritik löd:
"En tik som för dagen uppvisat ett utmärkt spårarbete. Går i spårkärnan från start till mål."

PRIS: 1:a pris Öppenklass med HP och PROVBÄST
+
VILTSPÅRSCHAMPION

Så en sammanfattning över detta är att jag är GRYMT nöjd och glad över min underbara allroundhund som gör allt hon gör på ett underbart sätt med en otrolig koncentration och arbetsvilja. Fortsatta mål med viltspårandet är att försöka ta Norskt och Finskt Viltspårschampionat också.  

Sen vill jag även passa på att gratta min underbara vän Nina och hennes flatte-tjej Hilda som idag fixade sitt första 1:a pris i Öppenklass. Hilda är en riktigt duktig spårhund som jag är helt övertygad också kommer plocka hem ett viltspårschampionat! :)

Jag och Nina har sprungit i skogen VARJE kväll denna vecka 4-6 timmar varje kväll då vi lagt spår till viltspårsprovet eftersom vi var spårläggare och så lagt egna spår till våra hundar. Det har varit så härligt väder med sol på kvällarna och inga mygg eller knott och vi har skrattat och haft riktigt roligt! Blivit en hel del tokigheter och trötta ben men med trevligt sällskap blir allting tusen gånger roligare :) Så jag kan bara säga att vi haft det bästa sällskapet och alla timmar i skogen har varit värt allt slit med tanke på helgens toppresultat <3

Allt som allt med denna helg tror jag vi trampat ca 30-40 timmar i skog denna vecka och det känns i benen men det är också riktigt skönt!



3 kommentarer:

Margareta Kauppi sa...

Grattis till Viltspårschampionat!

Pia Niva sa...

Tack Margareta! :)

Anonym sa...

Så roligt! Stort grattis till er fina prestation! Hoppas vi får möjlighet att gå viltspårkurs hos dig någon gång. Du vet ju uppenbarligen hur man fixar ett championat. :-)
Kerstin och Troja