tisdag 27 september 2011

Anmäld till lydnadstävling!!!!!!!!

Hallå hallå!

Jag får inte glömma bort att blogga när jag kom in i ett så bra stim! =)

Vet inte om jag skrivit det än i bloggen, men jag har lyckats anmäla mig och Minja till lydnadsprov i Jokkmokk. Och det är alltså om 1½ vecka!!! Pjuuuuh! Till saken hör att jag och Minja precis kört igång med lydnaden efter många många månaders uppehåll. Så dom moment hon tidigare kunnat någorlunda i 2:an behöver rejäl uppfräschning och dom hon inte lärt sig har vi rejält kort om tid att träna :)


Det jag är mest oroad över är rutan eftersom det liksom inte går på en dag att lära hunden den. Sen har jag kännt att Minja blivit väldigt hjälpberoende att targeten ska ha varit i rutan först innan man springer rakt i mitten så har ändrat taktik igen och kör shaping med rutan. Hon ska alltså själv söka sig till mitten av rutan (först på kort avstånd) och sen gradvis på längre. Hon måste själv TÄNKA mitten av rutan för att förstå den. Har en lång bit kvar men har haft många bra träningspass idag. Tror dock INTE att hon hinner lära sig detta till nästa helg men vi ska göra vårt bästa.

Sedan har ju jag rätt höga krav (på mig själv främst) och vill att det mesta ska vara perfekt innan jag går ut och tränar MEN jag tror ja behöver en tävling och en spark i baken för att få denna träningsenergi och komma igång med träningen ordentligt.

Idag träffades jag, Nina och Amanda på bruksis och tränade lydnad. Hela två timmar blev vi där och riktigt roligt var det! Tack tjejer för en trevlig kväll!

2 kommentarer:

Cari sa...

KUL!!! Ska oxå till Jokkmokk tydligen.. :) Har du fixat boende där? Ses i morn, ska oxå börja lite med evighets rutan :)

Pia Niva sa...

KUL att du också ska dit Cari! inte fixat boende än, var fullt på brukshundklubben. Har du fixat boende?

Ja rutan tar TID! Så ve inte vad jag gett mig in på som ska ut och tävla när ja precis börjat lära in den ;)