måndag 28 november 2011

Problem i fritt följ - hunden svävar ut

Som jag skrev tidigare har Minja en tendens att ibland sväva ut litegrann i fria följet och jag har liksom nöjt mig med hur det varit. Men jag tycker inte att det är tillräckligt bra och tänker ta tag i det nu. Stundvis går hon riktigt bra och stundvis så svävar hon ut några cm-dm från mig. Vill inte ha det så utan vill känna hennes bog vid mitt ben HELA tiden.

Så här kan det se ut:


Har satt mig ner och funderat hur jag ska få ett tightare fritt följ och klurat på lite olika alternativ. När Minja är i utgångsställning så har hon alltid en tight position men ofta under fria följet när hon gått en bit släpper hon på tightheten.

Kom just på att CanisTv har en film om just fritt följ med problem och lösningar så gick in och tittade på den: http://www.canis.se/film.php?filmid=57


Det som jag fick tips av från filmen var bland annat:
* Träna med hjälp av fysisk tillrättaläggning av miljön,
Först tex med en husvägg på hundens vänstra sida, sedan med ett trappsteg, sedan med trottoarkant.. (att jag inte tänkt på detta eftersom ja använder det ibland i andra moment!!!! :)) Viktigt att trappa ner hjälperna gradvis.

*Belöna ofta (detta försöker jag göra) så man klarar av att belöna det man vill ha.

Funderade först på att börja belöna från höger hand för när jag bytte till höger hand fick jag direkt en tightare position MEN då vill hon väldigt lätt svänga ut med rumpan och sedan så tror jag att det är lätt att hon börjar ploga?

Så nu har jag bestämt mig för att jag ska fortsätta belöna med vänster hand och börja träna med tillrättaläggning av miljön samt fokusera extra på att belöning ska hinna komma så ofta så hon inte hinner sväva ut i positionen.

Och det viktigaste av allt som fanns med i Canis-filmen som gäller vid all träning:
Fokusera på det du vill ha!


Om det är någon som har något annat bra tips gällande detta så får ni gärna skriva. Förslag och tips är mycket välkommet i min blogg :)

2 kommentarer:

Linda Inez Drömma sa...

Tack för kommentaren hos mig! Kul att du gillade det du läste:) Får man fråga hur du trillade in hos mig?

Inez och jag hade oxå lite problem med luft emellan oss ett tag, då gjorde jag som så att jag direkt sa oj nu blev det fel och körde baklängesmarsch en bit och så nytt kommando och framåt igen, det blev bättre och bättre och täta belöningar precis som du säger tycker jag är viktigt.

Pia Niva sa...

Tack Linda!Jag googlade klickerträning och så slank jag in på din blogg och tyckte den var intressant! :)

Tack för tipset angående fotgåendet! :) Måste absolut bli duktigare att hinna avbryta direkt det blir luft emellan så att jag inte förstärker det beteendet genom att fortsätta gå för då kommer det ju fortsätta och sen lägga upp träningen så att jag belönar så att hon i så hög grad som möjligt lyckas.