onsdag 22 februari 2012

Vardagslydnad och tricks-träning

Minja fångar sin svans liggandes
Igår var jag och alla tre hundarna på SSRKs gemensamma tisdagsträning. Är en utmaning att gå med alla tre hundarna men det gick galant :) För att kunna orka promenera på gångsstigar med alla hundarna och massa hundmöten så krävs det att dom ska kunna gå fint i koppel.

Månadens tricks för februari (bubbla vatten, fånga svans och huvudet mellan frambenen) har påbörjats. Varit liiite lat på att träna men nu har jag kommit igång igen. Allt känns alltid svårt i början men bara man börjar så går det hur fint som helst :)

Med Minja tränas det fånga svans och jag har börjat med att lära in det när hon ligger ned för att hon senare ska kunna göra samma sak när hon står upp som jag tror blir lite svårare.

Började iaf med target på svansen och att hon skulle dutta på den, sen bort med target och hon skulle röra svansen med nosen utan target. Fick inga frivilliga gripanden så gick över till att hålla i svansen och då grep hon direkt. I början ville hon gripa/släppa direkt men efter ett tag förstod hon att hon ska hålla kvar svansen och efter det gick det fort till att jag inte behövde hålla i svansen utan hon fångar den själv när hon ligger ned och håller ett bra grepp :)

På lunchen idag började jag träna in detta ståendes och gick tillbaka till att hålla i svansen.
Fortsättning följer....... ;)

Inga kommentarer: