fredag 10 augusti 2012

Sitt med koppeldrag

Här jobbar jag med att Minja ska sitta kvar trots att jag drar i kopplet. Detta är allra första passet vi någonsin tränar detta och tycker att hon greppar rätt snabbt trots att hon här är rätt trött (vilket också märks) eftersom vi tränar en hel massa annat innan. Det jag ser själv på filmen är att jag vid flera tillfällen råkar belöna henne trots att hon råkar flytta en framtass så det måste jag vara nogrannare med. Tips jag fick från Klickerklok var att jag gärna kan belöna henne flera gånger i position mellan koppeldragen för att skapa mer lugn och stadga och att jag ska tänka på att föröska belöna när hon sitter tungt bak på rumpan. Annars tyckte dom de ser bra ut och att jag för det mesta belönar bra val :) På det här sättet kan man öka hundens förståelse för hur den ska vara kvar i positionen och att det verkligen bli stadig i tex ligg eller sitt. Här belönar jag alltså hela tiden när hunden väljer att vara i rätt position trots en störning (koppeldrag). Finns givetvis många andra störningar, tex jag själv, annan människa, annan hund som gör saker :) Superbra och kul träning!

Inga kommentarer: