tisdag 6 maj 2014

Utveckling av jaktträningen parallellt med att valp blir unghund

Tiden fullkomligt rusar iväg och Extra har gått från valp till unghund. Nu är hon 10 månader och snabbt är lilla tjejen ett helt år. Har jobbat ordentligt med grunder med henne för att skapa en bra bas att bygga vidare på. Hon har varit valp den "tristaste" tiden på året vilket lett till att jag inte tränat så mkt som jag velat med vissa saker pga av att dummiesarna lätt blir snöiga/isiga och man får ett dåligt grepp vilket inte är roligt på en ung hund. Vi har fortfarande massvis av snö här i Kiruna men i söndags hittade jag ETT ställe där det tinat fram rätt mycket barmark så där kommer vi hålla till närmaste veckorna för att träna :)   
Det vi fokuserat på under sista tiden är att börja arbeta med det självständiga arbetet. Jobbat en del med markeringar. Och under helgen som var har jag börjat introducera söket för Extra. Och så har vi hunnit arbeta en del med vilt av olika slag.
 
Markeringsmässigt har vi inte hunnit göra så mycket så det ska vi arbeta mer med.
 
Söket hann vi med en hel del under helgen det introducerades och det är otroligt roligt att se utveckling från träningspass till träningspass. I måndags på jaktkursen gjorde vi ett sök där hundarna fick varva två och två och skickas på ett motiverat sök och Extra var kanonduktig. Såklart kommer hon behöva lära sig ett effektivt sökmönster samt uthållighet men nu har vi en start.
 
Med viltet så är hon väldigt duktig på att bära och också på att komma till mig. Hon är lite bytesmedveten så hon vänder bort huvudet en aning så där jobbar vi med att verkligen bjuda upp viltet men också att behålla att kunna hålla viltet länge i mun innan avlämning för att motverka droppningar :) Hon har iaf ett väldigt stort viltintresse och allt vilt jag presenterat för henne bär hon gärna!
I måndags la jag även premiär-viltspåret för Extra och hon har ett riktigt bra intresse för spåret och klöven. Hon spårar bra i backen men går ibland upp i vind så ska lära henne att bli en riktigt duktig hund som går i spårkärnan hela tiden. Ser fram emot all träning i sommar!
 
 
 
 
 
 




Tack Sussi för dom fina fotona du lyckades fånga! :)

Inga kommentarer: